Jazz i awangarda – Programowe szaleństwa

Szalone Dni Muzyki są festiwalem z założenia skierowanym do publiczności, która z muzyką poważną spotyka się sporadycznie lub wręcz po raz pierwszy w życiu. Żeby pokazać jak najszersze spektrum muzyki amerykańskiej, organizatorzy wzbogacili program festiwalu także o koncerty jazzowe, zapraszając znakomitych wykonawców w dziedzinie muzyki improwizowanej. 

Gordon Goodwin – pianista, saksofonista, kompozytor, dyrygent i aranżer – jest założycielem odnoszącego sukcesy Gordon Goodwin’s Big Phat Band i zdobywcą trzech statuetek Grammy oraz nagród Emmy. Wraz z saksofonistą Brianem Scanlonem i kontrabasistą Treyem Henrym współtworzy Gordon Goodwin Trio. W wykonaniu zespołu na koncertach nr 4 i 14 publiczność festiwalu usłyszy słynne standardy oraz kompozycje lidera grupy. 

Vistula River Brass Band, zespół specjalizujący się w jazzie tradycyjnym, sięgnie natomiast do źródeł tego gatunku podczas koncertu zatytułowanego „Od ragtime’u do swingu” (w niedzielę o godz. 19.30 w sali Matrix). Muzycy grają już wspólnie od 1968 roku i od ponad 40 lat podbijają serca słuchaczy żywiołowym, niepowtarzalnym brzmieniem. Podczas festiwalu zaprezentuje się też znacznie mniej doświadczony, ale za to pełen młodzieńczej energii, Big Band Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Swingująco zapowiadają się też koncerty w ramach Smykofonii. Najmłodszych słuchaczy w świat nowoorleańskiego jazzu i swingu wprowadzi zespół DIXI COMPANY podczas koncertów SMYKOFONIA DIXIELAND.      

Z początkami jazzu i wczesnymi kompozycjami na fortepian solo niezawodnie kojarzy się ragtime. Do tradycji „muzyki synkopowanej” nawiąże francuski pianista Paul Lay. Program jego solowego recitalu wypełnią ragtime’y m.in. Jelly Roll Mortona, uznawanego za twórcę tego gatunku oraz Scotta Joplina – najsłynniejszego kompozytora ragtime’ów, którego muzykę ponownie rozsławiła ścieżka dźwiękowa do filmu Żądło. Podczas koncertu nr 32 Paul Lay wcieli się natomiast w tapera – kinowego pianistę-akompaniatora i zagra do wyświetlanego na żywo filmu Bustera Keatona pt. “Sherlock, Jr.”.

Szalone Dni Muzyki mogą stać się także niezamierzoną konkurencją dla festiwalu muzyki współczesnej „Warszawska Jesień”. Organizatorzy bowiem odważnie proponują publiczności dzieła czołowych twórców amerykańskiej awangardy lat 50. i 60. oraz utwory współczesnych kompozytorów.   Mamy nadzieję, że w ten sposób Szalone Dni Muzyki staną się mimowolnym wprowadzeniem słuchaczy w naprawdę wymagający program „Warszawskiej Jesieni”.

John Cage to postać kultowa, dla miłośników muzyki eksperymentalnej. Jego działalność w latach 50. całkowicie zmieniła dotychczasowe podejście do komponowania, a pojęcia takie jak „aleatoryzm” i „happening” na dobre zagościły w słowniku współczesnych twórców. Legendarna kompozycja Cage’a z tego okresu – 4’33’’, czyli słynna „Cisza” – nie została co prawda przewidziana w programie festiwalu, jednak podczas koncertów zabrzmią (sic!) jego inne ważne dzieła, takie jak: Living room music, Dream, TV Köln. 

W trakcie festiwalu usłyszymy również kompozycje pionierów amerykańskiego kierunku minimal music – Philipa Glassa i Steve’a Reicha oraz, określanego mianem post-minimalisty, Johna Adamsa. Najmłodsze pokolenie amerykańskich twórców będzie reprezentowane przez dwoje nowojorskich kompozytorów:  Missy Mazzoli – rocznik 1980 i o rok młodszego Nico Muhly’ego.

Dzieł z drugiej połowy XX i XXI wieku posłuchamy w interpretacjach znakomitych instrumentalistów specjalizujących się w wykonywaniu muzyki najnowszej. Pianista Bruce Brubaker, który zagra podczas dwóch recitali nr 20 i 38, znany jest z wielu nagrań oraz prawykonań utworów kompozytorów współczesnych – Philipa Glassa czy Nico Muhly’ego. Kompozycje na fortepian solo, m.in. Johna Adamsa, zabrzmią też w wykonaniu Davida Bismutha, absolwenta paryskiego konserwatorium. Pianista specjalizuje się też muzyce kameralnej, co udowodni w duecie ze skrzypaczką Mariną Chiche na koncercie nr 34. Hob-beats Percussion Group zaprezentuje natomiast kompozycje Johna Cage’a i Steve’a Reicha na dość nietypowy skład, jakim jest kwartet perkusyjny. Zespół ten został założony przez Magdalenę Kordylasińską i Miłosza Pękalę – duet perkusistów, odnoszący sukcesy na wielu konkursach i festiwalach muzyki współczesnej na świecie.  

Publiczność tegorocznych Szalonych Dni Muzyki będzie więc miała okazję zetknięcia się z kompozycjami muzyki poważniej także spoza głównego nurtu. Mamy nadzieję, że poszerzenie programu festiwalu o nowe kierunki przyciągnie jeszcze większe grono odbiorców, a wykonania na najwyższym światowym poziomie otworzą słuchaczy na nowe brzmienia i zainspirują do dalszych muzycznych poszukiwań. 

Bilety w cenie 7 – 12 zł dostępne są w kasach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, w sprzedaży internetowej www.teatrwielki.plwww.ebilet.pl  oraz w punktach e-Bilet i Empiku. Szczegóły: http://www.2014.szalonednimuzyki.pl/informacje-praktyczne/bilety/

Organizatorzy Festiwalu w Polsce zapraszają na wspaniałą przygodę z muzyką amerykańską!

  • Organizatorzy Festiwalu: Orkiestra Sinfonia Varsovia, CREA (Centre de Réalisations et d’Études Artistiques à Nantes), Fundacja „Ogrody Muzyczne”, przy współpracy Teatru Wielkiego – Opery Narodowej i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Patronat Honorowy objęli: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Pani Małgorzata Omilanowska, Ambasador Francji Pan Pierre Buhler
  • Sponsorzy Festiwalu: Auchan, Saint-Gobain, Agence Diane du Saillant
  • Partnerzy Festiwalu: Miasto Stołeczne Warszawa, Centrum Edukacji Artystycznej, Fundacja Muzyka jest dla wszystkich, Stowarzyszenie Nauczycieli Muzyki, Ambasada Francji, Miasto Nantes, Folle Journeé de Nantes, Fundacja BNP Paribas, Fundacja Sinfonia Varsovia, Polservice, eBilet.pl, Empik, Silesia Music Center, Kawai, NIFC, Renault, Gigant.pl, No Limit, ZPSM nr 1 w Warszawie, Raddisson Blu, Zaiks, Siemens, Weil Gotshal
  • Partner Koncertów w Sali Matrix: McDonald’s
  • Główny Patron Medialny: RMF Classic
  • Patronat Medialny: TVP2, TVP Kultura, TVP Warszawa, Polityka, Polish Market, Gazeta Wyborcza, Gazeta.pl, Culture.pl, Meakultura.pl
 

Szalone Dni Muzyki / La Folle Journée

Szalone Dni Muzyki to polska edycja międzynarodowego festiwalu La Folle Journée, którego pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym jest René Martin – twórca festiwali i organizator licznych koncertów muzyki klasycznej na całym świecie, założyciel Centre de Réalisations et d’Études Artistiques à Nantes (C.R.E.A.). Festiwal po raz pierwszy odbył się we francuskim Nantes w 1995 roku. Wkrótce potem jego coroczne edycje przeniosły się do Portugalii, Hiszpanii, Japonii, Brazylii i Polski. Poprzednie warszawskie edycje Szalonych Dni Muzyki poświęcone były muzyce Chopina (2010), Brahmsa, Mahlera, Liszta, Straussa i Szymanowskiego (2011), muzyce rosyjskiej (2012) oraz muzyce francuskiej i hiszpańskiej (2013). Dotychczas w tych koncertach wykonywanych przez tysiące artystów z kilkunastu krajów świata, uczestniczyło ponad 130 000 słuchaczy, a w towarzyszących im akcjom edukacyjnym wzięło udział łącznie ok. 13 000 dzieci z warszawskich szkół podstawowych.

www.szalonednimuzyki.pl / www.follejournee.pl

Szalone Dni Muzyki
Copyright © 2014 La Folle Journée. All rights reserved.
realizacja estinet.pl